Estimades famílies, fa unes setmanes vam organitzar una xerrada per informar sobre les proves de sisè a l’escola. La setmana passada van tenir lloc aquestes avaluacions externes de competències convocades per la Generalitat de Catalunya.
Enguany, 13 famílies de l’escola han desobeït i s’han organitzat per atendre els seus fills i filles ja que no els van poder portar a l’escola.
Aquestes famílies ens han demanat traslladar el seu testimoni ja que, si bé la insubmissió és una decisió de cada infant i la seva família, també és un oportunitat per mostrar el nostre rebuig a unes proves que pretenen avaluar el sistema educatiu però que acaben generant rànquings, competència, segregació i desigualtat entre centres, traduint-se en l’assenyalament de centres educatius determinats, un primer pas per justificar la privatització (concerts) de l’educació. Són un reflex de la societat desigual que no volem per als nostres infants.
Testimoni de les famílies insubmises
Després d’una tasca de reflexió a casa, van decidir desobeir i van fer arribar instància a inspecció adaptant el model d’aFFaC, tot demanant explícitament que els infants puguessin assistir a l’escola durant aquells dies, que les puguessin realitzar però sense ser recollides per l’avaluador extern. Això era important per als infants, ja que al llarg del curs havien preparat les proves i volien fer el mateix que els seus companys i companyes. La direcció de l’escola va confirmar, seguint indicacions d’inspecció, que si els infants de 6è anaven a escola era per fer les proves, no podien fer cap altra activitat.
Van tornar a demanar explicacions a inspecció, que en primera instància havia dit que era possible, però fins el primer dia de les proves no vam rebre cap comunicació oficial. En aquesta ens va comunicar que els alumnes no podien anar al centre. A més ens van donar explicacions en relació als objectius de les proves que us compartim perquè les pogueu valorar:
“En relació als objectius de les proves de 6è, aquestes permeten disposar d’informació acurada sobre l’evolució de l’alumnat en un moment clau de la seva escolaritat com és la finalització de l’etapa de primària. A través d’elles el centre pot identificar punts forts i febles, què cal millorar, fer propostes de millora, i prendre decisions en la seva planificació educativa.
L’objectiu final és millorar els resultats de l’alumnat i afavorir el seu pas a l’educació secundària.
És important remarcar que es tracta d’una avaluació externa de caràcter formatiu i orientador, els resultats de la qual no determinen la qualificació final de l’alumnat ni les decisions de superació d’etapa”.
La comissió de defensa de l’escola pública recolza les famílies insubmisses i fa una crida perquè el seu compromís sigui inspirador i la mirada crítica vers aquestes proves creixi els propers cursos.
Juntes som més fortes!