Reproduïm de manera íntegra el Manifest Unitari en Defensa d’una Educació Coeducativa a les Aules, elaborat per Sant Andreu Coeduca (coordinadora de comissions de gènere de les escoles del districte de Sant Andreu) amb motiu del 25N, Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones.
En el moment de la seva difusió, el manifest compta amb el suport de l’aFFaC (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya), la Coordinadora de Comissions de Gènere, Coeducació i Feminismes de les Escoles Públiques de Gràcia, Escoles Coeducatives de Sant Cugat (Coordinadora de Comissions de Gènere, Coeducació i Feministes de les 12 Escoles Públiques de Sant Cugat), i 40 AFAs més de Barcelona ciutat.
El podeu trobar aquí.
L’any 2000 l’ONU declara el 25N com el Dia Internacional de l’Eliminació de les Violències vers les Dones. Avui, 21 anys després, les estadístiques ens mostren que les denúncies per violacions han augmentat un 30,6% i que les agressions grupals creixen exponencialment des que va començar la pandèmia. A Catalunya, la meitat de les víctimes de violència masclista són dones menors de 20 anys, i una de cada quatre noies d’entre 16 i 17 anys pateix violència psicològica o de control, les més difícils de detectar.
Davant d’aquesta situació de violència sistèmica demanem a les autoritats, administracions responsables i entitats educatives que facin efectiu el seu compromís amb la prevenció de les violències de gènere des de tots els àmbits educatius.
Cal actuar en tots els fronts i amb totes les eines possibles, però insistim en abordar el problema des de l’educació com una deles claus per fer front a aquesta xacra social, que afecta les víctimes més joves i més vulnerables. També és una oportunitat d’empoderament de les nenes i de permetre créixer els nens en valors d’igualtat i respecte.
Per aconseguir-ho és necessària la implicació de tots els col·lectius: crear consciència social davant el problema, i exigir un compromís ferm per combatre les violències de gènere. És per això que demanem:
- Que els centres educatius assumeixin la seva responsabilitat i liderin aquest procés de canvi, convertint-se en el motor de transformació social vers una educació coeducativa.
- Incorporar la perspectiva de gènere de manera transversal al projecte educatiu, al currículum i a la programació general anual dels centres a tots els nivells educatius així com a les activitats extraescolars i extracurriculars.
- Integrar l’educació afectivo – sexual com a part del currículum educatiu en centres de primària i secundària i en la formació del professorat. Que el contingut sigui transversal al procés formatiu i no únicament externalitzat en tallers i activitats puntuals a càrrec d’entitats externes.
- Revisar i eliminar els continguts masclistes, sexistes i violents de qualsevol recurs (llibres de text, lectures, videos, música, imatges, etc.) que es faci servir als centres educatius.
- Qüestionar la masculinitat tradicional, hegemònica, violenta i abusiva per combatre des de la infància i adolescència les posicions reactives i actituds masclistes. Potenciar altres models de comportament igualitaris i feministes.
- Dotar de recursos als centres educatius per la prevenció de violències masclistes i altres violències basades en el gènere com la lgtbifòbia. Implementar efectivament els recursos i eines que hi ha actualment (com el Programa d’Escoles per la Igualtat i la Diversitat o el Projecte Coeduca’t) i fer seguiment de la seva implementació. Que aquesta implementació no sigui voluntària, sinó que es facin extensius a la totalitat dels centres educatius públics.
- Disposar de protocols d’actuació clars i compartits contra les violències de gènere i l’assetjament sexual en els centres educatius (amb la participació dels equips docents, les AFAs i les gestores de lleure).
- Generar espais segurs als centres educatius. Transformar els espais de joc i de lleure des d’una perspectiva feminista, més igualitària i democràtica.